Sandy og de sociale medier

Det undrer mig, at Sandy-dækningen i de danske medier er så splitter traditionel:

  • Startende med den knap nok nævnte prequel i nogle små/mindre/fjerntliggende tredjeverdenslande.
  • Kicking off med stigende journalistisk og meteorologisk gejl: Om få dage/timer/lige om lidt rammer Den Perfekte Storm!!
  • Til the real deal går i gang og vor udsendte rapporterer direkte, live og BREAKING fra den oversvømmede gade/den rømmede bydel/det frådende hav.
  • Krydret med et drys internationale nyhedsklip om the thing itself.
  • Rundet af med vor udsendte, der rapporterer direkte, live og BREAKING fra den tørre gade/ den smadrede bydel/det stille hav.

Wham bam – og så har vi også noget til nytårskavalkaden.

Hvor mange gange har vi ikke set det før?

Mig bekendt har ingen af de danske medier dækket Sandy, som den blev set og oplevet gennem de sociale medier.

Hvorfor egentlig ikke?

Jeg kan ikke forestille mig andet end, at befolkningen på den amerikanske østkyst i allerhøjeste grad er online og bevæbnet til tænderne med smartphones, laptops etc. Og at blogosfæren, Twitter, Youtube, Facebook, Pinterest, og hvad de ellers hedder både før, under og efter Sandy må være flydt over med førstehåndsøjenvidneberetninger, videoer og  minut for minut-opdateringer.

Det skete faktisk også. Tag Twitter som eksempel: Tirsdag aften lå #Sandy nummer to på listen over trending topics. Guvernører og borgmestre som Mike Bloomberg, Andrew Cuomo og Chris Christie bragte i en lind strøm advarsler, opdateringer og billeder. Beredskabstjenesten FEMA’s twitteradministrator Craig Fugate brugte bevidst hashtags som #Frankenstorm og #Stormzilla for at nå så bredt ud som muligt – og opfordrede blandt andet folk til at bruge sociale medier for at undgå at belaste telefonnettet.

Lige nu i efterdønningerne er det støtteindsamlinger, historier om privates små og store helteaktioner og tips til, hvordan man alligevel får arbejdet gjort, selvom strømmen er gået både på arbejdet og derhjemme, som Twitter er fyldt med.

De sociale medier er et skatkammer af Sandyhistorier – ja, er måske endda en historie i sig selv: Mest tweetede orkan nogensinde?

Her er to gode eksempler på, hvordan det kan gøres:

Begge er fra Digitaletanker.dk. Som er en blog. Selvfølgelig.

Reporter i elementernes rasen. Fint nok. Men er det ikke på tide at prøve noget nyt?

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.